Villkor och anvisningar

 

Termer och villkor

Generell information 

Magelig ApS

CVR nr.: 45189767

Adress: Kohaven 27, 5300 Kerteminde

E-post: customer@magelig.com

Telefon: +45 71993261

 

Betaling

Visa, MasterCard, PayPal, Viabill, Anyday och banköverföring.

 

Reservering av belopp

Om du betalar med ett internationellt betalkort reserveras beloppet omedelbart. Pengarna är reserverade på ditt kort eller konto till dess att:

1) Vi debiterar beloppet när vi skickar varorna, eller
2) Pengarna frigörs enligt överenskommelse med din kortutgivare. 

Du kan läsa mer om reglerna för ditt specifika kort hos din kortutgivare. 

 

Vi tar inte ut några kortavgifter.

 

Beloppet kommer att debiteras ditt kort först när varan skickas. 

 

Med banköverföring är du inte skyddad av invändningssystemet. 

 

Om du betalar via PayPal är du inte skyddad av avbeställningsreglerna. Läs mer om villkor och bestämmelser på PayPals webbplats. 

 

Vid köp med ViaBill kommer du att få dina varor först. Därefter måste du betala ut din månadsersättning på samma datum varje månad. Om du inte betalar i tid kommer en avgift att tas ut. Om du häver ditt köp hävs betalningsavtalet med ViaBill. Läs mer här: https://viabill.com/dk/legal/viabill/

Med Anyday kan du dela upp din betalning i 4 delbetalningar. Du betalar 25% när varan levereras och resterande belopp betalas av under de följande 3 månaderna. Anyday är gratis för dig så länge du betalar i tid. Med Anyday får du ett konto som du kan använda hos alla webbshoppar som erbjuder betalning via Anyday. Läs villkoren för Anyday här: www.anyday.io/da/terms-conditions/shopper

 

Fragt

Möbler under 10 kg levereras med GLS eller DAO om inget annat valts. Möbler över 10 kg levereras med Step Transport. 

Fri frakt erbjuds för onlineköp över 499 kr. till adresser i Danmark (exkl. Färöarna, Grönland och icke bofasta öar). Om du väljer en annan leveransmetod tillkommer ett frakttillägg. Det blir mellan 500-2000,-kr extra - du kan kontakta oss för en exakt offert.

Varor levereras omonterade och kunden ansvarar för att säkerställa tillgänglighet vid leveranstillfället. Leveranstider/uppskattningar hittar du på våra produktsidor.

 

Fortrydelsesret 

Som konsument har du 14 dagars ångerrätt när du handlar hos oss. 

 

Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag då du har mottagit din vara. Om du har beställt flera olika varor i en order, men de levereras var för sig, börjar tidsfristen löpa från den dag då du får den sista varan.

 

Fristen innebär att du har 14 dagar från mottagandet på dig att meddela oss att du vill ångra ditt köp. Du kan skicka ett e-postmeddelande till customer@magelig.com eller använda standardformuläret för avbokning som finns längst ned i villkoren.

Du kan inte häva köpet genom att vägra ta emot varan utan att meddela oss.

 

Returnering

När du har meddelat oss att du vill ångra ditt köp har du 14 dagar på dig att skicka tillbaka varan till oss.

Du måste själv betala för retur av paketet och du är ansvarig om skada uppstår under transporten.

 

Vissa försändelser kan inte returneras med vanlig post. Detta gäller: Soffor, fåtöljer och marmorbord.

Kostnaden för att returnera dessa varor förväntas kosta som mest: 1500,- DKK i Danmark.

 

Föremålets skick när du lämnar tillbaka det

Om varan har förlorat i värde på grund av att du har använt den på ett annat sätt än vad som var nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion, kan du bara få tillbaka en del av köpeskillingen. Hur mycket du kan få tillbaka beror på varans kommersiella värde, och i vissa fall kan det innebära att du bara kan få tillbaka fraktkostnaderna.

 

Vi rekommenderar att du returnerar produkten i dess originalförpackning.

Om originalförpackningen saknas kan detta eventuellt leda till en värdeminskning av varan.

 

 

Återbetalning av köpesumman

Om du ångrar ditt köp får du pengarna tillbaka. Om föremålet är värdeminskat drar vi av det belopp som du är skyldig att betala.

 

Vi återbetalar alla betalningar som vi har mottagit från dig, inklusive leveranskostnader (med undantag för extra leveranskostnader i de fall du har valt en annan leveransmetod än den billigaste standardleveransmetoden som vi erbjuder), inom 14 dagar från den dag då vi har mottagit ditt meddelande om uppsägning.

Vi återbetalar pengarna med samma betalningsmetod som du använde vid köpet, om vi inte har kommit överens om något annat.

 

Vi kan hålla inne betalningen tills vi har mottagit varorna, såvida du inte skickar oss ett bevis på att du har returnerat dem.

 

Varan skickas till:

Magelig.dk

Kohaven 27

5300 Kerteminde

 

Vi tar endast emot paket som skickas direkt till adressen.

 

Du kan också häva köpet genom att meddela oss detta och lämna det personligen på ovanstående adress. Kohaven 27, 5300 Kerteminde. Observera att detta måste avtalas med oss i förväg. 

Reklamationsret

När du handlar hos oss som konsument gäller reglerna i den danska köplagen.
Det innebär att du har 24 månaders garanti.

Om din reklamation är befogad innebär det att du antingen kan få produkten reparerad, utbytt, återbetald eller prisavdrag, beroende på den specifika situationen.

Du måste reklamera inom "skälig tid" efter det att du har upptäckt felet. Om du reklamerar inom två månader från det att felet upptäcktes är reklamationen alltid i rätt tid.

 
Om reklamationen är befogad återbetalar vi dina (rimliga) fraktkostnader. Varan ska alltid returneras i korrekt emballage. Kom ihåg att få ett avsändningskvitto så att vi kan återbetala dina fraktkostnader.  

Skickas till:

Magelig.dk

Kohaven 27

5300 Kerteminde

 

Vi tar endast emot paket som skickas direkt till adressen.

När du returnerar varan, vänligen inkludera en detaljerad beskrivning av problemet. 

 

Vi  följer dansk lag 


Om du som konsument vill klaga på ditt köp ska du kontakta customer@magelig.com Hvisom vi inte lyckas hitta en lösning kan du skicka ett klagomål till Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg via Klageportalen för Nævnenes Hus.

 

För att kunna klaga måste varan eller tjänsten du vill klaga på ha kostat minst 1.110 kr. och maximalt 100.000 kr. Det finns en avgift för att få klagomålet behandlat.

När du handlar i en e-märkt webbshop kan du kostnadsfritt få ditt ärende behandlat av e-märket - oavsett belopp. Läs mer här.

 

Om du bor i ett annat EU-land än Danmark kan du klaga till Europeiska kommissionens online-portal för klagomål här - http://ec.europa.eu/odr  

 

Persondatapolitik   

Läs mer om vår GDPR- och dataskyddspolicy här.

https://magelig.dk/pages/gdpr

 

Standardformulär för avbeställning

(Denna blankett fylls endast i och returneras om ångerrätten åberopas)

 

Till:

Magelig.dk

Kohaven 27

5300 Kerteminde

E-post: customer@magelig.com

 

Jag meddelar härmed att jag vill utnyttja min ångerrätt i samband med mitt köpeavtal avseende följande varor/tjänster:

__________________________________________________________________________________

 

Beställde den: _______________________________     Modtaget den: _______________________________

 

Konsumentens namn: ______________________________________________________________________

 

Forbrugerens adresse:  ___________________________________________________________________

 

Forbrugerens underskrift: _________________________________________      Dato: _________________

(endast om formulärets innehåll kommuniceras på papper)

 

 

Villkoren uppdaterades senast den 24.11.2024